Savjeti

KOGNITIVNI RAZVOJ DJECE

Kognitivni razvoj

Svako razdoblje djetetovog života obuhvata djetetove specifične kognitivne sposobnosti čiji razvoj ovisi i o okolini u kojoj dijete raste.

Djetinjstvo je dugo i kompleksno razdoblje koje započinje djetetovim rođenjem, a završava razdobljem adolescencije i psihosocijalnim sazrijevanjem. Svako dijete je posebna i jedinstvena ličnost koja se razvija pod utjecajem nasljeđa, porodice i okoline. Kognitivni razvoj djeteta usmjeren je na razumijevanje i osmišljavanje vanjskog svijeta, a uključuje sposobnost mišljenja, rasuđivanja, učenja i rješavanja problema.

Djetetovo mišljenje se uvelike razlikuje od mišljenja odrasle osobe. S njegovim rastom i razvojem i kognitivni razvoj postepeno ulazi u fazu konkretnijih operacija. Obilježen je sposobnošću kritičkog razmišljanja, povezivanja uzroka i posljedica, zaključivanja te poticanja mašte i kreativnosti.

Prema njegovoj teoriji, postoje četiri stepena kognitivnog razvoja. Svaki je obilježen velikom promjenom u načinu na koji dijete doživljava svijet oko sebe. Djeca nisu pasivna u ovom procesu, oni su aktivni učesnici koji stalno modificiraju svoje znanje o svijetu – svoju shemu.

Učenje se odvija kroz dva procesa: akomodaciju i asimilaciju.

Asimilacija je proces u kojem novu informaciju (npr. mango je voće) uklapamo u našu postojeću shemu (što je voće).

S druge strane, akomodacija se događa kada dobijemo novu informaciju koja se ne uklapa u našu shemu. Na primjer, ako mislimo da je jedna od karakteristika voća da raste na stablu, a onda saznamo da je lubenica voće, moramo promijeniti svoj koncept voća.

Rekli smo da se sve to odvija u četiri faze.

Što očekivati od vašeg djeteta u svakoj razvojnoj fazi?

1) SENZOMOTORNA FAZA (OD 0 DO 2 GODINE)

Obilježena je munjevitim motoričkim i kognitivnim razvojem. Nakon što je novorođenče napustilo sigurnost majčinog trbuha, odjednom se našlo na nekom čudnom i nepoznatom mjestu koje zovemo svijet. Znatiželjna kakva je, beba počinje istraživati i eksperimentirati s tom nepoznatom okolinom.

U ovoj fazi, beba se prvenstveno oslanja na svoja osjetila, učeći pomoću dodirasisanjanjuha,sluha i vida. Zato je važno našeg malog istraživača stimulirati sa što više različitih podražajapoput različitih tekstura koje može opipati, različitih bojazvukovazagrljaja i dodira.

Bitna komponenta ovog razdoblja je i ubrzani motorički razvoj. Dijete će naučiti puzatihodati,trčatigrabiti… S većom mobilnosti, dijete će moći iskusiti još više različitih podražaja, a taj cirkularni proces je baza svog daljnjeg učenja.

 

2) PREDOPERACIONALNA FAZA (OD 2 – 7 GODINE)

Ova faza je obilježena značajnim razvojem govora. Sigurno ste se našli u situaciji kada ste pomislili „E da bar djeca dolaze sa tasterom UKLJUČI/ISKLJUČI“ zbog silne količine pitanja s kojima vas počinju zasipati.

Koliko god to zna biti zamorno nakon dugog i teškog dana, za vaše dijete je to postalo primarni i najbrži način učenja i saznavanja novih informacija. Ipak, u ovoj fazi djeca su još u mogućnostirazmišljati i shvaćati jedino nadoslovan način. Zato im trebamo odgovoriti na pitanja (koja nam se ponekad čine teža od najtežeg testa koji smo ikada rješavali) što jednostavnije i konkretnije, ali se ne uzrujavati ako nas ne shvate. To će se „kuhati“ u njihovim glavicama i s vremenom će shvatiti smisao vaših riječi.

Još jedna važna karakteristika ove faze je egocentrični pogled na svijet; dijete teško može sagledati stvari iz perspektive drugih ljudi. Isto tako, možete očekivatitestiranje vaših granica,buntovnost i svima omiljene tantrume u krivo vrijeme na krivom mjestu. No ne brinite, sve ovo je normalno i proći će s vremenom.

U ovoj fazi dolazi i do razvoja simboličkog učenja, kada djeca počinju koristiti riječi i slike u svrhu opisivanja stvari iz okoline. Zato je pričanje priča i listanje slikovnica odličan način učenja novih koncepata. Važno je i napomenuti da je mozak u ovoj fazi biološki predisponiran da funkcionira kao ogromna spužva – upija sve na što naiđe. Zato nema boljeg perioda da dijete počne usvajati nova znanja i vještine, npr. počne učiti novi jezik.

 

3) FAZA KONKRETNIH OPERACIJA (OD 7 DO 12 GODINA)

Ovu fazu karakterizira razvoj logike, odnosno zaključivanje od specifičnogpremaopćem metodom indukcije. Također, djeca počinju shvaćati da su njihova razmišljanja svojstvena samo njima i da drugi ljudi ne moraju dijeliti njihove misli i osjećaje.

Dok je u predoperacionalnoj fazi dobro poticati dijete na eksperimentiranje i okušavanje u što više područja, u fazi konkretnih operacija je dobro poticati dijete da se „specijalizira u aktivnostima u kojima uživa.

Samo pripazite da ne insistirate na aktivnostima u kojima biste vi htjeli da vaše dijete učestvuje a ono ne dijeli vaš entuzijazam (npr. vi silno želite da vaše dijete svira violinu, a njemu je muka i pri samoj pomisli na nju) kako ne biste proizveli kontraefekt i dugoročno napravili više štete nego koristi.

 

4) FAZA FORMALNIH OPERACIJA (OD 12 GODINA NADALJE)

U ovoj fazi adolescent, ili mlađa odrasla osoba (više nije dijete koliko god mi željeli suprotno) usvaja apstraktne načine razmišljanja i može procesirati hipotetske situacije i probleme. Adolescenti su u mogućnosti sistematski planirati buduće događaje i uzimati u obzir moguće alternative. Isto tako, mogu sagledati problem s više stajališta i doći do višestrukih rješenja te počinju koristiti znanstvene koncepte pri razmišljanju o svijetu oko sebe.

Tek kad imate adolescenta u svojoj blizini, shvatite koliko ste ostarjeli. Adolescenti su na vrhuncu brzine kognitivnog procesiranja te se ne trebamo niti pokušavati uspoređivati s njima u brzini rješavanja nekih zadataka.

Ova faza predstavlja i završni ispit roditeljstva za svakog roditelja. Adolescenti postaju buntovni,prkosninestašni i manipulativni. To uglavnom proizlazi iz njihove potrebe za dolaskom do odgovora na pitanja poput „Ko sam ja?“ i potrebe za samostalnošću. Unatoč tome, oni i dalje trebaju vašu pomoć i usmjeravanje, ali ne tako da im kažemo što trebaju napraviti već da im pomognemo da sami dođu do odgovora na pitanja koja ih muče.


Comment here