Kultura

Svestrana superŽENA Vildana Hrnjić

Vildana Hrnjić je rođena Prijedorčanka koja danas živi i radi u Banjoj Luci.

Kao mala je uvijek pokazivala interes za više oblasti.

Zanimali su je strani jezici te je u ranom djetinjsvu već pričala njemački i engleski. Sa 12 godina je pokazala talenat za slikarstvo.

Slikarstvom se ozbiljnije počela baviti sa 17 godina. Vikendima je pohađala i  Slikarsku školu te imala nekoliko izložbi u svom rodnom gradu, Prijedoru.

Vildana tokom razgovora ističe: “Jedna od stvari na koju sam ponosna jest činjenica da sam sa 18. godina prodala svoje prve slike.  Slikarstvo je još jedna od mojih najvećih ljubavi iako posljednjih godina u manjoj mjeri stvaram slike. To je definitivno nešto na čemu želim raditi i možda već naredne godine organizujem nove izložbe”.

Čudesni svijet grafičkog inženjerstva i grafičkog dizajna

Ipak nekoliko godina po završetku srednje škole Vildana otkiva svijet grafičkog inženjerstva i grafičkog dizajna u koji se zaljubljuje i u potpunosti prepušta.

“Shvatila sam da je grafičko inženjerstvo smijer za mene. Mnogi izjednačuju taj smijer sa Grafičkim dizajnom što nije baš tačno. Svi grafički proizvodi (letci, plakati, brošure, ambalaže hrane..) imaju svoje procese nastajanja i standarde koje treba ispoštovati“.

Grafičko inženjerstvo se bavi svim fazama nastajanja grafičkih proizvoda, od samog dizajna u programima, preko štampa i obrade u konačni proizvod.

 “To je, po meni savršen spoj umjetnosti i primjenjene nauke, te mi daje širok spektar zanimanja. Iako se prvenstveno sad bavim grafičkim dizajnom, sretna sam da imam to dodatno znanje koje ide uz grafičko inženjerstvo“.

„Rekla bih da je to balans između primjenjene nauke i primjenjene umjetnosti, koji je tako očajno trebao mom karakteru. Što se tiče drugih interesa, nevladin sektor mi je pomogao da se osjećam kao kod kuće“.

Ona se sad već ozbiljno bavi grafičkim dizajnom te naglašava da je to za nju i jedan novi medij za umjetničko stvaranje.

 Rezultat te umjetničke prirode su i brojni plakati, koji su svojevrstan Krik protiv moderniziranog stila života gdje je akcenat postavljen na ono kakvim se pokazujemo  svijetu.

“U današnje vrijeme prevladava lažna popularnost nad obrazovanjem”.

“ Moj dizajn je svojevrsna pobuna postavljenoj ljestvici vrijednosti”.

Edukacija grafičkog dizajna- Vildana u ulozi edukatorice

BE PART OF THE SOLUTION

 “Posebno se ponosim serijama plakata “BE PART OF THE SOLUTION/BUDI DIO RJEŠENJA” kojom propitujem mnoge važne teme kao što su pitanje okoliša, prava životinja, spolna/rodna jednakost i dr. Druga serija plakata “BE PART OF THE SOLUTION Vol.2: Heal the Scars” je rađena pod pseudonimom – Geek & Proud”.

Kao mlada i ambiciozna žena, poseban angažman je posvetila osnaživanju djevojčica, djevojaka i mladih žena. U drugoj seriji plakata su prikazani neki od problema s kojima se susreću mlade djevojke i žene kao što su: nedostatak samopouzdanja, osjećaj manje vrijednosti, pogrešno postavljenog ideala ženske ljepote, fizičkog nasilja, bolesti raka i drugih problema koji ostavljaju ožiljke na psihičko i fizičko zdravlje žena.

 “Pri tome želim poslati i jednu veliku poruku – da ne budemo po strani, već dio rješenja tako što ćemo pomoći da rane zacijele, a ne stvarati nove”.

Kao žena sa ambicijama, Vildana je svjesna današnjeg vremena i situacije u društvu. Upravo iz tog razloga je izabrala da se bavi temama koje se tiču žena.

“Za mene je serija “BE PART OF THE SOLUTION Vol.2: Heal the Scars” posebno bitna jer su to priče žena iz mog života (majka, rodice, prijateljice..), a neki plakati i moji naravno. Zahvalna sam tim jakim ženama koje su podjelile svoje bolne priče i inspirisale me da dizajniram ove plakate. Na taj način smo sve doprinjele aktuliziranju ovih tema. Posebno sam zahvalna jer sam kroz njihovu borbu dozvolila sebi jedan novi nivo empatije i emocija, meni nepoznatih do tada”.

Jedan od Vildaninih plakata

Teme koje su na marginama društva

Posebno treba naglasiti da su teme kojim se bavi autorica na marginama društva odnosno još uvijek su tabu. Možda je i najbolji dokaz činjenica da čak dva grada nisu htjeli izlagati njene radove jer su neki od plakata bili cenzurisani odnosno nisu ih htjeli izložiti zbog tematike.

„Smatram da slike, plakati, fotografije postaju umjetnost tek kad dobijete reakciju na njih. Lako je stvarati samo za sebe i kriti se među četri zida. Tek kad radove izložite na milost i nemilost publike to postaje umjetnost. Bitno je ostvariti kontakt sa publikom. Meni je još bitnije da moji radovi posmatrače navode na razmišljanje. Međutim i ta cenzura je bitna jer pokazuju koliko naše društvo „drži oči zatvorenim“.

Kreativan pristup preduzetništvu

“Planiram da preko plakata radim i na nekim drugim društvenim pitanjima jer umjetnost može biti most koje bi našem društvu približilo različitosti odnosno „ono što ne razumijemo“.

Ona pored dizajna koji se bavi pitanjima društva, radi mnogo i na koorporativnom dizajnu, tačnije radi kao vanjska saradnica u nekim firmama i organizacijama, te dizajnira za svoje klijente.

Ostvarivanjem saradnje sa lokalnim i inostranim firmama, odlučila se na hrabar korak da se otisne u poduzetničke vode te da osnuje svoju marketing agenciju.

Njen cilj je da uvede razne programe za podsticaj mladih kroz obuke u sklopu firme.

„Moj karakter je mnogo više za socijalno preduzetništvo. Međutim, u našoj državi nije socijalno preduzetništvo definisano te svi koji imaju firme sa ciljem da pomognu zajednici, imaju „hibridne“ biznis planove. Na taj način će se i moja firma razlikovati od postojećih modela u BiH. Međutim, ne bih još zalazila u detalje. Cilj je do ljeta pokrenuti programe koji će kroz rad moje firme pomoći i mladima da steknu dodatna iskustva“.

„Mladi ljudi trebaju odabrati zanimanje koje vole i gledati kako napredovati na tom polju. Formalno obrazovanje je bitno, ali i neformalno. Idite na seminare, radionice i prakse, volontirajte, nađite šta vas ispunjava… Tražite sebi prilike u životu.”

“Treba pokazati incijativu, slati CV na što više adresa i pitati za praksu, posao, izložbu i sl.. Većinu izložbi i prilika sam dobila jer sam pokazala tu incijativu”.

“Nakon određenog vremena, počnete dobijati pozive jer ljudi prepoznaju vrijednost u vašem radu. Isto važi za sve profesije. Nekad borba duže traje, ali kad spojite tačke shvatit ćete da se isplatilo“.

Napominje kako je rad u nevladinom sektoru ispunjava i iz tog razloga savjetuje mladima da se što više angažuju. 

“Radeći u organizacijama i sa različitim ljudima, stekla je vještine koje ne bi mogla kroz formalno obrazovanje. Godinama unazad bila je aktivna u  čak četri organizacije istovremeno. Iako je dobijala komentare od poznanika koji se ne bave volontiranjem kako je to gubitak njenog vremena ona je ponosna na taj period i ističe da je mnogo naučila iz tog perioda”.

„Najbitnije što sam naučila je šta želim dalje u životu, a šta definitno ne. Po mom mišljenju je to neprocjenljivo“.

Vildana je  trenutno aktivna samo u jednoj organizaciji.

“U BH Futures Foundation sam ušla u martu 2017. godine kada sam dobila njihovu stipendiju”.

“Podržavajući viziju i misiju fondacije kao volonterka, krajem 2018-e sam se više angažovala radeći dizajn i objave na društvenim mrežama”.

Od januara 2019-e sam sa ulogom Koordinatorice za marketing, zvanično postala dio Komiteta studenata i mladih profesionalaca, koji su ustvari izvršno tijelo fondacije.

“Nevjerovatan je osjećaj kada se osvrnem na ove tri godine kako sam u fondaciji i vidim koliko smo postigli zajedničkim angažmanom”.

“Posebno bih istakla otvaranje Futures Makerspace-a u Srebrenici, gdje smo kroz razne edukacije mlade učili programiranje, dizajn i poslovne vještine”.

Nakon prvog ciklusa vještina, grupa mladih radi na ostvarenje svoje inovacije uz mentorstvo koje dobija od člana fondacije.

BH Futures Foundation je u saradnji sa MarketMakers pokrenula prošireni mentorski program gdje je 150 mladih osoba (srednjoškolaca i studenata iz STEM oblasti, kao i mladih koji se žele prekvalifikovati) dobilo mentore/ice.

BH FUTURES FOUNDATION-okupljanje

 “U sklopu tog projekta, ja sam mentorica jednoj djevojci iz Sarajeva i jednom momku iz Bihaća. Prelijepo je raditi sa mladima koji se žele usavršavati, te pomoći im da donesu neke bitne odluke za svoju karijeru i ostvare svoje planove”.

Kad poraste bit će…

„Sva ova iskustva i zalaganja su mi upravo i iskristalisala kako želim svoju firmu, te na koji način sa svojim znanjem mogu pomoći svojoj zajednici“.

 „Što se tiče odgovora na pitanje šta ću biti kad porastem, nisam se odlučila na jednu oblast djelovanja jer ne odgovara mom nemirnom duhu”.

“Teško mi je i vezati se za jednu oblast jer mi se život konstantno mjenja.“

„Ono što znam je da ću se nastaviti baviti umjetničkim i naučnim radom, da ću nalaziti načine da pridonesem društvu i najbitnije, da ću se uvijek baviti onim što volim. Imam još mnogo želja i planova, ali već sad živim svoje snove“.

U toku ove godine je dogovoreno nekoliko izložbi plakata u BiH i inostranstvu, od kojih će prva biti u Bihaću u sklopu Obilježavanja Narandžastog dana – dan borbe protiv nasilja nad ženama i djevojčicama. Takođe, Vildana radi i na novoj seriji plakata.

Comment here