Savjeti

Vitamin D ili kako ga još zovu „sunčev vitamin“. Saznajte koliko nam je važan za život

Vitamin D

Svaki put kada izađete na sunčevu svjetlost, pomislite na vitamin D, koji se često zove i „vitamin sunca“, jer se stvara u vašoj koži kao reakcija na sunčevu svetlost. Vitamin D je vitamin rastvorljiv u mastima u porodici jedinjenja koja uključuje vitamin D1, D2 i D3. Može da utiče na čak 2.000 gena u tijelu.

Vitamin D ima nekoliko bitnih funkcija. Vjerovatno najznačajniji jesu apsorpcija kalcijuma i fosfora i uređenje normalnog funkcionisanja imunog sistema. Dobijanje dovoljne količine vitamina D je bitno za normalan rast i razvoj kostiju i zuba, kao i za poboljšanje otpornosti na određene bolesti.

U slučaju da vaše tijelo ne dobija dovoljno vitamina D, rizikujete da stvorite abnormalnosti kostiju kao što su meke kosti (osteomalacija) ili krhke kosti (osteoporoza).

Upotreba i koristi vitamina D

1. Koristan u borbi protiv bolesti

Istraživanja pokazuju da vitamin D takođe igra veliku ulogu i u:

– smanjenju rizika od multiple skleroze, prema istraživanju koje je 2006. godine objavljeno u „Žurnalu američke medicinske asocijacije“;

– smanjenju mogućnosti za razvijanje srčanih bolesti, prema podacima objavljenim 2008. godine u magazinu „Cirkulacija“;

– pomaže da se smanji vjerovatnoća dobijanja gripe, prema istraživanju objavljenom 2010. godine u „Američkom žurnalu kliničke ishrane“.

2. Bori se protiv depresije

Istraživanje je pokazalo da vitamin D igra veliku ulogu u regulisanju raspoloženja i otklanjanju depresije. U jednoj studiji, naučnici su otkrili poboljšanje u raspoloženju depresivnih ljudi koji uzimaju suplemente sa vitaminom D. U još jednom istraživanju sprovedenom na ljudima sa fibromijalgijom, istraživači su otkrili da je nedostatak vitamina D češći kod onih ljudi koji su anksiozni i depresivni.

3. Pomaže u gubitku kilaže

Ukoliko pokušavate da smršate ili da sprečite srčana oboljenja, razmotrite uključivanje suplemenata vitamina D u svoju ishranu. U jednom istraživanju, ljudi koji su uzimali suplemente vitamina D svakodnevno nisu izgubili mnogo u kilaži, ali su mogli da poboljšaju markere rizika srčanog oboljenja.

U drugom istraživanju, ljudi koji su svakodnevno uzimali suplemente kalcijuma i vitamina D su gubili više kila, nego osobe koje su uzimale placebo suplemente. Naučnici su pojasnili da dodatak kalcijuma i vitamina D imaju efekat suzbijanja gladi.

Kako uzimati vitamin D?

Ljudsko tijelo proizvodi vitamin D prirodno kada je direktno izloženo sunčevoj svjetlosti. Dovoljno je 10 minuta sunčanja dnevno, ali je potrebno da nanesete zaštitnu kremu, naročito ako imate svjetlu put. Pored tog načina stvaranja vitamina D, možete ga unositi i kroz hranu i suplemente kako biste osigurali da imate dovoljne nivoe ovog vitamina u krvi.

Pazite se nedostatka

Brojni životni i faktori okruženja mogu da utiču na vašu sposobnost da dobijete dovoljne količine vitamina D samo kroz sunčevu svjetlost. Ovi faktori uključuju: zagađenje, korišćenje zaštitne kreme, provođenje više vremena unutra, život u velikim zgradama gdje zgrade blokiraju sunčevu svetlost, tamnija put.

Simptomi nedostatka vitamina D kod odraslih osoba uključuju i: generalnu premorenost, bolove i uopšten osjećaj umora, bol u kostima ili mišićima, ili čak i teškoće u penjanju uz stepenice, prelome kostiju.

Doktori mogu da dijagnostifikuju nedostatak vitamina D kroz običan test krvi. Ukoliko imate nedostatak vitamina D, doktor može i da zahtjeva da uradite i rendgensko snimanje, kako bi se provjerila jačina kostiju. Ukoliko vam je ustanovljen nedostatak vitamina D, doktor će vam najverovatnije preporučiti da uzimate svakodnevno vitamin D kao dodatak ishrani.

Koja je hrana bogata vitaminom D?

Vrlo malo vrsta hrane sadrži vitamin D prirodno. Zbog ovoga, neke hrane su „ojačane“, što znači da im je dodat vitamin D. Hrana koja sadrži vitamin D jeste: losos, sardine, žumance, račići, mleko (ojačano), žitarice (ojačane), jogurt (ojačan), sok od pomorandže (ojačan).

Koliko vitamina D je dovoljno?

Postojale su kontroverze oko količine vitamina D potrebnog za zdravo funkcionisanje. Skorija istraživanja su pokazala da nam je potrebno više vitamina D nego što se nekada mislilo. MJ, odnosno međunarodne jedinice jesu standardan tip mjerenja za lekove i vitamine. MJ pomažu ekspertima da ustanove preporučeni unos, toksicitet i nivo nedostataka za svaku osobu.

Jedna međunarodna jedinica nije jednaka za svaku vrstu vitamina. Jedna MJ se ustanovljava u odnosu na to koliko ta supstanca proizvodi efekta u vašem telu. Preporučene doze vitamina D su:

–       kod djece i tinejdžera – 600 MJ

–       kod odraslih do 70 godina – 600 MJ

–       kod žena koje doje – 600 MJ

–       kod odraslih starijih od 70 godina – 800 MJ.

Neki izvori navode da su nam potrebne i znatno veće količine vitamina D, koje dosežu do čak 2.000 MJ dnevno. Iako se tačna količina dovodi u pitanje, značaj vitamina D se nikako ne dovodi u pitanje. Konsultujte se sa svojim doktorom kako biste ustanovili tačnu količinu za vaš organizam.

Comment here