KulturaMagazin

Zlata Jašarević: Inženjerka hemije i umjetnica. Kroz mandale sam upoznala tajne univerzuma.

Zlata Jašarević je 24-godišnja djevojka iz Gračanice. Trenuno je na master studiju na Hemiji i inženjerstvu materijala, na Tehnološkom fakultetu, Univerziteta u Tuzli.

Zlata je poznata i po tome što već nekoliko godina crta mandale. Crtanjem mandala se bavi od 2016.godine.

Mandale dolaze iz Budističke i Hinduističke kulture, i u prijevodu sa Sanskrita bukvalno znači ‘krug’. Sam taj krug i oblici u tim kulturama predstavljaju univerzum, simboliziraju ideju da se život nikada ne završava i da je međusobno sve povezano. U posljednje vrijeme riječ „mandala“ više predstavlja bilo kakav dijagram, graf ili neki geometrijski oblik, te su jako popularizovane pojavom bojanki za odrasle.

„Volim reći da je svaka etapa mog dosadašnjeg života bila obilježena nekim vidom umjetničkog izražavanja. Još od osnovne škole se bavim folklorom, te sam član KUD ‘Adem Alić’ u Gračanici. Bavila sam se pjevanjem, glumom, nekom vrstom kreativnog pisanja, rukotvorinama, što mi je i dan danas nešto što mi je najdraže-sa svojih 10 prstiju nešto napraviti. Od nedavno sam se počela baviti i arapskom kaligrafijom“.

„Instagram mi je bio preplavljen raznim šarama, oblicima i bojama koje su me zainteresovale. Prvo me podsjetilo na motive koje vidimo po džamijama i crkvama, ali kroz istraživanje sam saznala šta je to zapravo“.

Nakon što je odlučila da nacrta svoju prvu mandalu shvatila je da to i nije tako jednostavno, te da treba mnogo strpljenja.

„Mandale zahtjevaju dosta strpljenja i mirnu ruku, ali stvarno djeluju terapeutski, i odličan su način za skretanje misli nakon nekog napornog dana. Nakon nekog određenog vremena, i moje mandale su bile mnogo preciznije i bolje. U međuvremenu sam upoznala još jednu mandala umjetnicu preko instragrama, sada već moju prijateljicu Ailin Karić Plakalo, koja mi je mnogo pomogla sa svojim savjetima oko toga koji papir koristiti, koje su boje najbolje, kako postići bolju preciznost, i zbog tih savjeta sam joj jako zahvalna“.

Zlata prilikom crtanja ne koristi šablone, i druga pomagala. Svaki detalj koji se može vidjeti na njenim mandalama je ručno nacrtan, bez ikakvih šablona, što daje posebnu vrijednost.

Sve što koristim je obična olovka kojom prvo sve iscrtam, rapidograf kojim zatim sve ponovim, šestar i linijar koji služe za granice i veličinu određenih oblika. A živci, pa nekako se vremenom istreniraju“.

Jedna od njenih mandala koju je uradila u saradnji sa kaligrafkinjom Zanom Tahirović-Hadžić, je bila na dvije izložbe, jednoj u Mostaru, u sklopu „Dana orijentalnih umjetnosti“, te na jednoj izložbi u Tuzli. Zana i Zlata su nastavile saradnju, jer im se sviđa kombinacija ove dvije umjetnosti.


Mandala nastala u saradnji sa kaligrafkinjom Zanom Tahirović-Hadžić

Na pitanje da li se jedna vrsta ovakve umjetnosti kod nas cijeni Zlata odgovara:

„Mogu reći da ne cijeni onoliko koliko bi trebala. Ali to je slučaj sa bilo kojom umjetnosti, ne samo sa mandalama. Nedavno sam vidjela jedan post na facebooku jednog kaligrafa kako uspoređuje cijene levhi u Turskoj i u Bosni, i kako naš narod kaže kako je nešto preskupo a niko ne uzima u obzir koliko se u to nešto truda i vremena uložilo, koliko je nekome trebalo vremena da dođe na taj nivo na kojem se nalazi“.

Zlata radi mandale po narudžbi, ali kako nam kaže crta ih i za svoju dušu.

Neke od njenih radova možete pogledati na njenoj facebok stranici ali i na instagramu.

Do sada je uspjela da proda nekoliko njih i veoma joj je drago vidjeti svoj rad u nečijem domu. Iako se skoro afirmisala u crtanju mandala i dan danas se zna čuditi kada završi neku mandalu, te se pitati da li je to stvarno ona nacrtala.

Zlatina prva obojena mandala

Comment here